Bine ai venit!

Ei, daca tot ai ajuns pana aici, intamplator sau voluntar, sper sa sacrifici cateva momente pentru a arunca o privire asupra imaginilor mele. Nu sunt imagini de profesionist, nici pe departe, dar prin ele, incerc sa impartasesc cu altii ce ochiul meu a vazut si ce sufletul meu a simtit.

Sunetul tacerii

miercuri, 15 februarie 2012

Dobrogea prea-putin stiuta


Zi de toamna tarzie..mohorata, fara culoare..zi in care curiozitatea m-a manat pana sub zidurile cetatii Enisala..auzisem tot felul de pareri, tot felul de comentarii..merita drumul, nu merita, e frumos, nu e frumos, nu sunt drumurile bune, "unde bati, mai, atata drum pentru niste pietre"..dar cum drumurile proaste n-au fost o piedica niciodata, iar cum pasiunea pentru istorie, dragostea pentru orice piatra care a stat martora secolelor si incapatanarea de Scorpion merg bine impreuna, m-am urcat in masina si am pornit la drum. Ce am gasit? Ei bine, o sa incerc sa va arat in imaginile urmatoare..

Nu sunt istoric si nici darul povestirii nu-l am..asa ca istoria cetatii o sa o pun aici din alte surse, probabil mai avizate ca mine:
"Enisala-Cetatea Medievala
Pe Dealul Cetatii, care domina zona lacurilor Razim si Babadag, se afla ruinele fortaretei medievale Yeni-Sale (Enisala, Enisala, Heraclee sau Heraclia).
Cetatea fost construita cu scop militar si de supraveghere a drumurilor de pe apa si uscat, in a doua jumatate a secolului al XIV-lea, de catre o autoritate care era interesata de zona de la Gurile Dunarii. Pe baza tehnicilor constructive, a materialului arheologic si a realitatilor istorice s-a emis ipoteza ca singurii interesati de ridicarea unei cetati situata in cadrul sistemului de fortificatii din nordul Dobrogei, cu orientare spre mare, pentru controlarea traficului naval, erau negustorii genovezi, care dispuneau de mari sume de bani castigate din comert si care erau detinatorii monopolului navigatiei pe Marea Neagra.
Cetatea are un plan poligonal neregulat, care urmeaza sinuozitatile masivului de calcar jurasic pe care este amplasata. Zidurile de incinta, turnurile si bastioanele se pastreaza in unele puncte pe o inaltime de 5-10 m. Atrage atentia, ca element arhitectonic deosebit, bastionul portii principale, cu arcada dubla, de origine orientala, intalnita frecvent in evul mediu si utilizata de constructorii bizantini la diverse edificii din Peninsula Balcanica si Tarile Romane – Cetatea Neamtului, biserica Sf. Nicolae Domnesc de la Curtea de Arges si la bisericile moldovenesti ctitorite de Stefan cel Mare.
Intre 1397-1418, in timpul domniei lui Mircea cel Batran, cetatea a facut parte din sistemul defensiv al Tarii Romanesti. Dupa cucerirea Dobrogei de catre turci la 1419/1420 aici a fost instalata o garnizoanamilitara otomana.
Ulterior, datorita inaintarii stapanirii turcesti dincolo de Gurile Dunarii, pana la Cetatea Alba si Chilia (1484), si ca urmare a formarii cordoanelor de nisip ce separa lacul Razim de Marea Neagra, cetatea a fost abandonata."

               
  sursa: noviodunum.eo








De ce alb-negru, intrebati? Pai, in primul rand pentru ca era, cum am spus mai sus, o zi absolut cenusie..si pentru ca de cand am coborat din masina am simtit ca m-am intors in timp..era o liniste absolut ireala, pustiu..si daca n-ar fi fost asfaltul proaspat si parapetul de un gust indoielnic de pe marginea drumului care sa ma readuca in secolul 21, mai ca m-as fi asteptat sa vad vreo corabie genoveza aruncand ancora la poalele dealului cetatii..si am incercat sa redau ceva din aerul acela..daca am reusit macar putin..nu judec eu..

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu